Súčasné dopravné zaťaženie (zvyšovanie nápravových tlakov, zvyšovanie intenzity prevádzky atď.) Vedie k neutešenému stavu mnohých cestných komunikáciách. Okrem trhlín sa stretávame tiež často s priečnymi deformáciami povrchov vozoviek tzv. vyjazdenými koľajami.
Predĺženie životnosti vozovky možno dosiahnuť opravou pomocou mreží či kompozitných prvkov. Princíp fungovania geosyntetiky v konštrukcii pri riešení týchto dvoch typov porúch (trhlín vo vozovkách a vyjazdených koľajách) je rozdielny, s touto vedomosťou, je preto nevyhnutné pristupovať aj k výberu vhodného výrobku.
zvýšenie životnosti asfaltového krytu
predĺženie intervalu oprav
zníženie nákladov na údržbu vozovky
Vyjazdené koľaje vznikajú na cestách tam, kde jazdia ťažké vozidlá sústavne v rovnakej stope. Asfaltová zmes krytu vozovky je vytláčaná mimo jazdnú stopu pneumatík.
Koľaje vznikajú prevažne v miestach pomalej alebo zastavujúcej cestnej dopravy - pravé jazdné pruhy najmä pri zväčšení počtu jazdných pruhov v stúpaní, križovatky, zastávky autobusov, trolejbusov a zastávkové pruhy).
Tieto deformácie sa vyskytujú v súvislých dĺžkach, lokálne potom v miestach státia ťažkých vozidiel. Bežný živičný (asfaltový) alebo dláždený povrch vo frekventovaných miestach záťaž dlho nevydrží.
Príčinou vzniku týchto deformácií je nedostatočná odolnosť vrstiev krytu proti trvalým deformáciám (použitie ťažených kamenív, nevhodná krivka zrnitosti, vysoký obsah asfaltu, druh asfaltu a vyššiu penetrácia, vysoké dopravné zaťaženie).
Vytváranie vyjazdených koľají na vyššie uvedených kritických miestach zabraňujú výstužné kompozitné výrobky inštalované v asfaltovej vrstve. Informácie o zamedzenie tvorby trhlín, škár a výtlkov v asfaltovom kryte (ako oddelená problematika) nájdete v téme o opravách škár a trhlín v asfaltových vozovkách.
Vlastnosti prvkov do asfaltov
Výrobky do asfaltových vrstiev vozoviek sa vyrábajú z niekoľkých druhov surovín, ktoré predurčujú ich správanie v konštrukcii a významne ovplyvňujú aj vhodnosť ich použitia. Najbežnejšími surovinami sú oceľ, sklo, polyester a polypropylén.
Výrobky z týchto surovín sa líšia najmä svojimi mechanickými vlastnosťami. Grafické porovnanie mechanických vlastností výrobkov z rôznych surovín:
Pre redukciu priečnych deformácií výrobná surovina však skôr predurčuje technológiu výroby, následne potom štruktúru samotného výrobku. A predovšetkým štruktúra je pre túto aplikáciu vzhľadom na účinnosť rozhodujúci. Všeobecne sa pre elimináciu vychádzaní koľají používajú iba mreže či kompozity z polypropylénu.
Hlavný rozdiel medzi výstužnou a stabilizačnou funkciou spočíva v princípe fungovania výrobku. U výstužnej funkcie je rozhodujúcim faktorom pevnosť výrobku, ktorý pri aktivácii preberá ťahové sily vznikajúce v asfaltovej vrstve. Štandardne sa o vystužovaní hovorí v aplikáciách redukcie tvorby trhlín.
Oproti tomuto v prípade stabilizačnej funkcie nie je rozhodujúca pevnosť, ale schopnosť daného výrobku zabrániť pohybu zŕn obaľovanej zmesi. Stabilizačná funkcia je využívané predovšetkým pre aplikácie zvyšovania únosnosti podložia.
Rozhodujúce pre maximálnu účinnosť je stálosť a stabilita tvaru oka mreže, hrúbka a tuhosť rebra, pevnosť spoja a jeho torzná tuhosť.
Prostá mreža | |
Kompozit s inštalovanou geotextíliou |
Vystuženie križovatky v Havlíčkovom Brode | Vystuženie križovatky v Ostrave | Vyztuženie parkoviska v Mladej Boleslavi |
zadarmo | +420 548 218 901 |
technikageomat..eu |
Nebojíme sa vyjsť do terénu a riešiť problém na mieste.